Õpiränne Madridi Salvador Dali nimelises keskkoolis

31. märtsist 6. aprillini sai kümme hispaania keele õpilast tänu Erasmus+ õpirände projektile osaleda Hispaanias Madridi IES Salvador Dalí kooli tundides. Meid võeti soojalt vastu, tundsime end teretulnuna iga päev iga hetk. Õpilased õppisid ja kogesid palju, nende maailm avanes, keeleoskus paranes ja nad leidsid uusi sõpru.

Õppealajuhataja Adrián Méndez ja õpilasomavalituse esindaja tutvustasid esimesel koolipäeval Hispaania ja Madridi haridussüsteemi ning Salvador Dalí kooli, seejärel läksime Madridi Geominero (geoloogia) muuseumisse, kus iga eesti õpilane sai endale madridlasest kaaslase, kellega koos ülesandeid lahendama asuti. See mitte ainult ei pannud õpilasi hispaania keelt kasutama, vaid oli suurepärane võimalus saada tuttavaks Hispaaniaga teistsugusest vaatenurgast. Klaasvitraažidest lagedega muuseum on arhitektuuripärl, kus säilitatakse ja eksponeeritakse kivimeid, fossiile ning inimese eellaste luid. Pärast jalutasime kesklinna, läbides ligi kümme kilomeetrit Madridi erinevaid linnaosasid, tutvudes arhitektuuri ning ajalooga, külastasime Madridi ajaloo muuseumi, tutvusime Madridi keklinna kõige olulisemate vaatamisväärsustega. Järgmisel päeval viisid majandusõpetajad meid õuetundi, kus õpilased tutvustasid Hasburgide-ageset Madridi. Senati ja parlamendi hoone juures selgitati, kuidas toimib Hispaania poliitiline süsteem (mida tähendab kahekojaline parlament, kuidas toimuvad valimised). Kuningaplaee ees saime osa kuninglikust vahtkonnavahetusest ja sõjaväeorkestri suurepärasest kontserdist, külastasime peaväljakut Plaza Mayori, Puerta del Soli, Egiptuse templit, Cervantese kuju, Plaza de Orientet, Plaza de Operat ning kõik see oli nagu elavas hispaania keele õpikus viibimine.  

Salvador Dalí koolis meid mitte ainult ei võetud tundidesse, vaid õpetajad muutsid oma tunde nii, et meie õpilased kontekstist aru saaksid. Mõned tunnid, nagu näiteks matemaatika ja filosoofia, olid nii inglise kui hispaania keeles, teistes tundides tõlkisin vajadusel mina. Keel on elav organism, õpilase võimalus võõrkeeles hakkama saada motiveerib teda selles keeles enam suhtlema, keelt õppima, kuid annab ka eduelamuse, sest pidevalt aktiivselt keelt kõikide meeltega kasutades areneb nii sõnavara kui lausestus, kinnistuvad kultuuriteadmised. Madridi elanikud on suures osas sisserändajad kas mujalt Hispaaniast või teistest maadest, nõnda olid seda ka paljud kohalikud õpilased, kelle tundides osalesime. Üks projekti eemärke oli sallivuse arendamine ja mitmekultuuriline suhtlemine aitab sellele kaasa, see omakorda arendab hoolivust, tõstab eneseteadlikkust, aitab mõista enda kui üksikisiku panust ühiskonnas.

Matemaatikatundides õpiti tõenäosust, mis oli 7 õpilasele tuttav, kuid 3 õpilasele täiesti uus. Arvutitundides tegid meie õpilased ettekandeid Eestist ja Pärnu ühisgümnaasiumist ning meie koolisüsteemist, samuti nägid, kuidas õpivad kohalikud õpilased uurimistöö koostamist, kuidas õpetaja arvestuslikele töödele tagasisidet annab. Ajalootundides tutvustasid meie õpilased eesti keelt, hispaania õpilased ja õpetaja hispaanlastele olulisi tähtpäevi ja tavasid. Ajalooõpetaja võttis kokku valgustusajastu Carlos III näitel, ennekõike selgitades, miks ja kuidas valitseja tulemine Madridi muutis Madridi linnapilti. Nii et kui laupäeval, mil liikusime just Carlos III aegses Madridis, sh Buen Retiro pargis, oli õpilastel ümbrusele täiesti erinev vaatenurk. Hispaania keele kui emakeeletunnis õpiti kirjeldava teksti ülsehitust värvusega seotud väljendite abil. Ühisgümnaasiumi õpilased ütlesid, et neid üllatas, et õpetamise metoodika on sarnane sellega, kuidas mina õpetan. Majandustunnis pani õpetaja õpilased võrdlema Hispaaniat ja Eestit. Selleks olid kohalikud õpilased teinud slaidid, kus võrdlesid Hispaania ja Eesti statitsitkat, ning õpilased arutlesid, mis on statistika taga olev reaalsus. Meie õpilasi üllatas enim see, et kuna Hispaanias ei ole gümnaasiumiharidus kohustuslik, kulub Madridi õpilastel tööraamatute ostmiseks palju raha. Teadustunnis (keemia, bioloogia) uurisid õpilased laboris aeroobseid ja anareoobseid baktereid; filosoofias, kus tunniteema oli vaba tahe, pani õpetaja neid mõtlema aspektidele, millele nad varem polnud mõelnud. Füüsikas õppisid nad praktilisel viisil valguslainete toimimist. Kõikides Madridi koolides on interaktiivsed tahvlid, kõikides klassides on personaalarvutid. Interaktiivsete tahvlite kasutamine oli paljudele meie õpilasele uus kogemus.


Üllatav ja julgustav oli see, et Euroopa õppekavades õpetatavas on väga palju sarnast, päriselus Euroopa mõõtme tajumine on samuti oluline. Mulle kui kirjanduse, eesti ja hispaania keele õpetajale kinnitas tundides osalemine, et see, mida õpetan nii kirjanduse (nt valgustusajastu) kui ka hispaania keele tundides, on vajalik. Hispaania keele tundides olime käsitlenud kõiki ajalootunnis tutvustatud kombeid ja rääkinud mõningatest kultuurilistest erinevustest. Kogemus teises kultuuris hakkama saada, sellega arvestada, aitab paremini mõista oma kultuuri. See omakorda aitab lõimida varasemaid teadmisi uutega, aitab vabaneda stereotüüpidest, mõista Hispaaniat mitmekultuurilise maana ja seda teadmist Eestisse üle kandes näha erinevustes mitte ohtusid, vaid leida nendes rikkusi, võimalusi. Sarnane on see, et nii Eesti kui Hispaania on ajaloo jooksul üle elanud palju sõdu, mõlemad kultuurid on avatud ja külalislahked. Kohtasime abivalmidust igal sammul, alates hotellist, mis oli nädala jooksul sõna otseses mõttes nagu teine kodu ja kust lahkumishommikul kosutav hommikusöök kaasa pandi, kuni metroojaamade ja tänavateni, kus aidati metroopiletite ostmise või teejuhatamisega. Ainus, mida õpilased ei näinud, olid järjekorrad lenujaamas: meie saabudes neid ei olnud ja nii kulus meil hotellist tax free alasse jõudmisele kokku vaid 40 minutit!  
Vimasel koolipäeval pakkus kool meile hüvastijätu hommikusööki, tegime ühispildi ning nüüd teevad õpilased plaane, et nad saaksid oma hispaania sõpru uuesti näha.

Programm Erasmus+ toetab mitmeid olulisi Euroopa poliitilisi prioriteete: kaasatust ja mitmekesisust, keskkonnasäästlikkust, digiharidust ja demokraatlikus elus osalemist. Projekti eesmärgid – et hispaania keele õppijad saaksid keelekeskkonnas aktiivselt suheldes hispaania keelt harjutada, koolipäevades osaleda, arendada koostööoskust, mis avardab õpilaste võimalusi tööturul, vabaneda stereotüüpidest, mõista Hispaaniat mitmekultuurilise maana ja seda teadmist Eestisse üle kandes näha erinevustes mitte ohtusid, vaid leida nendes rikkusi, võimalusi – said täidetud.

Kersti Jürgenson, kirjanduse, eesti ja hispaania keele õpetaja

Eliisabet Aas „Madrid projektipäevik” link opens on new page

Triin Kuusaru, Alisandra Kask, Lisette Morozova „Õpiränne Hispaaniasse"link opens on new page

Helena, Martha, Marili   „Õpiränne Hispaaniasse"link opens on new page

Lisete Niit,  Leviise Bogatšov  „Hispaania reisipäevik"link opens on new page

 Hendrik Antsu lühivideo Hispaania õpirände kohtalink opens on new page

Avaldatud 12.05.2025. Viimati muudetud 13.05.2025.