Avastades Euroopa mõõdet Madridi koolides

Erasmus+  koolitus “Structured Educational Visit to School and Training Seminars in Spain (Madrid)” 3.–11. novembril 2024 pakkus suurepärase võimaluse õppida tundma koos 11 Euroopa riigi kolleegiga Hispaania haridussüsteemi, külastada Madridi koole, osaleda seminaridel ja töötubades, saada uusi kontakte, teha ettekandeid ja analüüse nähtu ning kogetu põhjal rahvusvahelistes rühmades. 

Koolitusel osalemise ootused olid õpetajakogemuse jagamine teiste maade kolleegidega, avastamaks seda, mis meid ühendab, mis on väärtuslik, ja ka seda, mida saab teha teistmoodi. Näha, kuidas säilitavad madridlased oma keelt ja kultuuri, kuidas toimub aineteülene lõiming, alates teadmiste, keelte, digivahendite lõimimisest, lõpetades teadvustatud õppimise, emakeelse sõnavara arendamise ja ennast juhtiva õppija kujundamisega. 

Hispaanias on haridus kohustuslik 6ndast 16nda eluaastani (1978. aasta põhiseaduse artikkel 27.1 sõnastab: “Kõigil on õigus haridusele. Tunnustatakse õpetamisvabadust.”). Koolid on õppetööks avatud 180 päeval aastas 5 päeva nädalas 5 tundi päevas. Hispaania eripära tuleneb sellest, et lisaks keskvalitsusele on 17 autonoomsel piirkonnal oma valitsus. 70% õpilastest õpib kohalike omavalitsuse koolides (nagu on ka meie Pärnu Ühisgümnaasium), 25% pool-erakoolides (nagu Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasium) ja 5% erakoolides (kool on 100% ulatuses rahaliselt iseseisev). KOV korraldab kooli toimimise, tagab õpetajaskonna ja õppevahendid. 

Lisaks ajaloolisele ja nüüdisaegsele ülevaatele Hispaania haridussüsteemist oli meil võimalus külastada nelja kooli: ühte meie mõistes keskkooli, üht keskkooli, kus valikained on sisuliselt kutseõpe, üht keskkooli, kus lisaks kutseõppele on ka täiskasvanuharidus, ja üht lasteaed- algkooli. Kõikides külastatud koolides kasutati kombineeritud inglise keele õpet, oli õppijakeskne lähenemine. Haridusasutustes on rakendatakse kaasava hariduse põhimõtteid, seda nii väikestes õpirühmades õpetamise, vaimset ja füüsilist tervist silmas pidava õppekeskkonna, kogu kooli personali ja vajadusel füsioterapeutide kaasamisega. 

Hispaania haridussüsteem on olnud pidevas muutuste tuultes. Kõige suurem erinevus Eesti omast on ehk see, et koolidirektorid on oma ametikohal teatud arvu aastaid (tagasi valitud saavad nad maksimaalselt 12 aastaks), õpetajad valib koolile kohalik omavalitsus (kui õpetaja ei taha töötada koolis, kuhu KOV on ta suunanud, siis saab ta aastase lepinguga kandideerida mujale). See, kuidas õpetaja või õpilane kooli saavad, sõltub kohaliku omavalitsuse kehtestatud punktisüsteemist.

Nii English Mattersi seminaridel kui Madridi koole külastades kogesime digivahendite aktiivset kasutamist nii õpetaja kui õppija seisukohalt. English Matters kasutab Moodle’i platvormi. Füüsiline keskkonna poolest on Madridi koolid Eesti koolidest ees: kõik klassid on varustatud arvutitega, mis vajadusel laua seest üles tõstetakse või laua sisse tagasi lastakse. Õpetajad töötavad interaktiivsele tahvlile kuvatud õpikuga, mis on õpilastel paberkujul laual, kusjuures digiõpikus on kõik vajalikud hüperlingid. Külastatud ainetundides rakendati kombineeritud inglise keele õpet. Näiteks õpiti ühes tunnis inglise keeles majandust või teises sotsiaalteadusi, õpilased olid aktiivses rollis ja klassigrupid olid pigem keskmise ja väikese õpilaste hulgaga, 37 õpilasega klasse ei kohanud üheski koolis. Seda, nagu Eesti koolis, kus üks osa õpetaja igapäevatööst on õppematerjalide valmistamine (Moodle’i kursused, slaidid jms), ei näinud me üheski Madridi koolis. Õpetajate ja õpilaste terve õppeaasta kestvad tunniplaanid on valmis kooliaasta alguseks ja käeulatuses paberkujul raamatuna. Kuigi koolitunnid on 55 minuti pikkused ja ilma vahetundideta (tunnid kestavad kl 8.30-st 14.30-ni, kl 12–12.30 on lõunavaheaeg), arvestatakse õpetaja töökoormust 45 minuti pikkuste tundidena. Õpetaja tööaeg on 8.30-st kl 15-ni. Madridis alustavad koolid õppetööd septembrist ja lõpetavad enne jaanipäeva. Gümnaasiumis kestab õpe kaks aastat, lõpueksamid sooritatakse septembri teisel nädalal. Kakskeelse õppe õpetajal tuleb sooritada kas C1 tasemel inglise keele eksam või kui tegemist on inglise keele õpetajaga, peab ta sooritama õpetatava aine kutseeksami. Erivajadustega õpilaste vajadused on teada igale õpetajale, sest muul moel õpilast toetada pole võimalik.

Hispaania haridussüsteem on ennekõike tuntud praktilise lähenemise poolest ja seda saime näha erinevates koolides: õpilased lahendavad probleemülesandeid, kõigil on käsitsi kirjutatud konspektid, jäetakse ka koduseid töid (mis kinnistavad tunnis õpitut). Koolitus tõi esile õuesõppe ehk “Context4Content” tähtsuse. Õppijatena saime veelgi enam kinnitust, kui oluline on õpetajatena korraldada õppekava omandamiseks tunde klassiruumist väljas, viies õpilasi õppekäikudele. Selline meetod ei arenda õpilases mitte ainult sotsiaalseid pädevusi, vaid lõimib õppekava kultuurilise, ajaloolise, geograafilise, geoloogilise ja ühiskondliku osa, arendades õpilase enesetaju ning toetades teda mõistma, et ühiskonnas on kõik omavahel seotud. Saime õpetajatena julgust selliseid tunde edasi teha ja nägime osalejatena seestpoolt, kuidas toimib grupidünaamika. Koolielu on nagu žongleerimine mitme palliga ja pidevas tegevuses olemine (õpetamine, juhendamine, kuulamine, tagasisidestamine, korraldamine ja  info jagamine samal ajal) ning selle kõige kõrval ei mõtle me õpetajatena sageli sellele, kui hästi oma tööd teeme. 

Koolituse programmi “Content4Context” käigus külastasime asjatundlike giidide saatel Madridi ajaloolist keskust, Prado kunstimuuseumi, Toledo kultuuriloolilisi paiku, iseseisvalt Kunigliku Galerii kollektsiooni ja Madridi kultuuriloolisi paiku. Mitmekülgselt rikastav oli tajuda ja näha paiku, kus elasid ja tegutsesid Pedro Calderón de la Barca, Tirso de Molina, Cervantes, Lope de Vega, või näha oma silmaga El Greco, Velázquese, Hieronymus Boschi ja teiste meistrite maale, skulptuure, keskaegseid käsikirju. Paljut sellest materjalist (sh fotode, videotena) saame lõimida oma töösse.

Koolituse “Structured Educational Visit to School and Training Seminars in Spain (Madrid)” korraldanud English Matters on töötanud alates 1999. aastast iseseisva organisatsioonina, keskendub muu hulgas ka õpetajakoolitustelemis lähtuvad õpetajate praktilisest vajadustest. Organisatsioon teeb koostööd üldharidus- ja ülikoolidega üle kogu Euroopa. Õpetajana on oluline olla avatud, end mitmekülgselt harida, ja seda “õpetajalt õpetajale” lähenemine pakubki. Vähetähtis pole see, et kursusel osalemine viib ka meie teadmised Euroopasse, meie kooli nime teiste Euroopa koolide hulka. Kursuse käigus ei õppinud me tundma mitte ainult Madridi koole, vaid ka seda, kuidas on korraldatud meist kultuuriliselt väga erinevas Hispaanias alg-, põhi-, kesk- ja kutseharidus, missugune on koolijuhtide, missugune õpetajate ning missugune kohaliku omavalitsuse ja riigi roll. 

Kersti Jürgenson, Marika Ristmäe

Avaldatud 06.01.2025. Viimati muudetud 06.01.2025.